Hry na rozšiřování slovní zásoby
Tiskařský šotek
Motivace: Do každé řádky textu, který nyní přečtu , přidal tiskařský šotek jednu věc, která tam nepatří. Zkuste vetřelce vyhledat.
- domácí zvířata - kočka, vepř, pes, zajíc
- školní potřeby: sešit, rákoska, pero, říkanka
- naše řeky - Dunaj, Labe, Berounka, Vltava
- jehličnaté stromy: smrk, borovice, bříza, modřín
- míčové hry: hokej, kopaná, tenis, házená
- ryby našich vod: štika, sumec, žralok, kapr
- ovoce: pomeranč, jablko, hruška, celer
- dopravní prostředek: auto, letadlo, autobus, družice
- nápoje: kefír, čaj, jogurt, mléko
- zelenina: zelí, mrkev, kiwi, paprika.
Metodické doporučení: Sooutěží dvě družstva. Na jednu otázku odpovídá současně dvojice dětí, každé dítě z jiného družstva. Kdo je rychlejší, získává bod. Pokračují další hráči, kteří jsou na řadě. Zadání můžeme obměňovat podle právě probíraného učiva. Např. probíráme slovní druhy:
- slovesa - běhá, leží, starý, kopnout
- zájmena - on, ta, jaký, malý apod.
Čas: 10 minut
Jedno slovo, dva obrázky
Děti hledají ke slovu, které řekneme dva obrázky.
Např. ucho - lidské, u tašky (popř. u hrníčku)
oko - lidské, mastné oko na polévce (popř. oko na punčoše, pytlácké oko)
koruna - platidlo, královská (popř. koruna stromu)
zámek - budova, visací
list - list popíru, list ze stromu
noha - lidská, u stolu
kolo - jízdní, u auta
kohoutek - zvíře, na umyvadle
los - zvíře, do loterie
houba - hřib, školní houba
pero - ptačí pero, na psaní
pánev - část těla, pánev na smažení
ručička - u hodin, malá ruka
koleno - část těla, koleno u potrubí apod.
Metodické doporučení: Obrázky namalujeme s dětmi popřípadě vystříháme ze starých časuopisů. Soutěží se po dvojicích. Kdo první nalezne dva obrázky, které k sobě patří, vítězí. Pokud nemáme k dispozici žádné pomůcky, hráči hledaná slova pouze říkají. V tomto případě hodnotíme množství slov, která byla nalezena.
Čas: 10 minut
Čtení bez písmenek
Na stole je hromádka různých obrázků . Hráč skládá vždy tři k sobě tak, aby daly dohromady větu. Například. obrázek chlapce, úst a jablka můžeme přečíst jako: Chlapec jí jablko.
Metodické doporučení: Pro ulehčení úkolu můžeme obrázek, který větu začíná, nalepit na žlutou čtvrtku, opstatní na bílou.
Čas: 5 - 10 minut
Pomůcky: nůžky, obrázky, lepidlo, barevná a bílá čtvrtka
Na rýmování
Na stejně velké kartičky nalepte nebo nakreslete jednoduché obrázky. Děti si je několikrát hlasitě přečtou a zjistí, že každý z nich si k sobě hledá kamaráda (každý název obrázku se rýmuje s nějakým dalším). Jakmile poznají, které dva obrázky se k sobě hodí, utvoří z nich dvojice. Ten, kdo vytvoří v daném čase nebo do vyčerpání obrázků nejvíce dvojic, je vítěz.
Metodické doporučení: Obrázky musí být jednoznačné. Např.: míč - klíč; bota - nota; hruška - tužka; pes - les; opice - čepice; kos - nos; mrak - drak; stůl - hůl; veverka - ještěrka; tráva - kráva apod.
Čas: 5 - 10 minut
Pomůcky: obrázky, čtvrtky, nůžky, lepidlo, fixy, dětské hudební nástroje
Která slova se rýmují s tímto slovem
Děti mají za úkol vymyslet slova, která se rýmují se zadaným slovem a sepsat je na papír. Ten, kdo jich vymyslí nejvíce, vyhrává. Děti mohou vymýšlet slova jednotlivě, ale je možné pracovat i ve dvojicích nebo ve skupinkách.
Např. les - pes, ves, jez, ples, dres, stres apod.
nůžky - pušky, stužky, hrušky, tužky, růžky, družky apod.
Čas: 5 minut (na vymýšlení cca. 1 minuta)
Pomůcky: papír, tužka
Vytvoř definici ke slovu
Každému z dětí zadáme nějaké slovo, které bude muset vysvětlit, tedy vytvořit jeho definici. Následně budou jednotlivé děti předstupovat před skupinu s definicemi, které vymyslely a ostatní děti budou hádat, o jaké slovo se jedná. Po uhodnutí nastoupí další žák.
Čas: 10 - 15 minut
Pomůcky: žádné
Vzpomeň si na co nejvíce slov končících na ...
Vzpomeň si na slova, která končí na zadaný soubor písmen. Dítě (nebo dvojice), které vymyslí v daném čase nejvíce slov, vyhrává.
Např. -una: kuna, struna, koruna, harpuna...
-es: ples, pes, ves, les, stres...
Čas: 5 minut (vymýšlení cca. 2 minuty)
Zdroj: HOLEYŠOVSKÁ, A., Rok ve školní družině. Praha: Portál, 2003. ISBN: 80-7178-752-3.
NEZNÁMÝ AUTOR, Typy cvičení [online], [cit. 28. 1. 2015]. Dostupné na WWW:
https://www.mluvim-dobre.cz/typy-cviceni.php